malé logo vlavo Ilustrácia Pala Hammela - Martin Adamko Život a tvorba Diskografia Fotogaléria Koncerty Kontakt
Obrazy Pavla Hammela
 

 

Pavol Hammel (7. 12. 1948) pochádza z muzikantskej rodiny. Už v útlom veku ho k hudbe privádza otec, huslista v SND. Čoskoro sa aj Pavol stáva nádejným huslistom. Vstupuje do Železničiarskeho umeleckého súboru, kde sa stretáva s rovesníkmi Petrom Sallerom (narodený 1945, tiež husle), Vladimírom Kaššayom (narodený 1946, klarinet a akordeón) a Františkom Machatsom (fagot). Ako členovia orchestra ŽUS hrávajú pod vedením dirigenta na vystúpeniach ľudovky, klasiku a moderné tanečné piesne.

1960

O päť rokov starší brat Juraj privádza Pavla k rock'n'rollu. Pod jeho vplyvom už na počiatku šesťdesiatych rokov počúva Radio Luxembourg a pesničky si nahráva na vrchol vtedajšej tuzemskej záznamovej a reprodukčnej techniky, magnetofón Sonet Duo.

1961

Po prvý raz v živote sa Pavol Hammel zúčastňuje na rock'n'rollovom koncerte. Je to v Pionierskom paláci (dnes sídlo prezidenta SR), hrá Vasko Velčický a skupina Tiene. Paľo má vtedy trinásť rokov a na koncert ho musí prepašovať brat. Vystúpenie v ňom zanecháva hlboký dojem.

1962-63

Pod vplyvom nastupujúcej vlny rock'n'rollu prechádzajú Hammel a Saller na gitary a Kaššay na basovú gitaru. František Machats sa ujíma bicích nástrojov. So skupinou príležitostne spieva aj Boris Puškár (Hammel vtedy ešte nebol spevákom skupiny).
Prvý koncert skupiny Prúdy (vtedy ešte pod názvom The Jets) sa koná v kultúrnom dome na Súťažnej ulici, sídlisko 500 bytov. Na pódiu odznejú skladby Shadows, Ventures a Sputniks. Čoskoro po koncerte skupina opúšťa anglický názov a definitívne sa premenúva na Prúdy. Prúdy priberajú do svojho repertoáru pesničky Beatles a Who a zbierajú skúsenosti hraním na čajoch pre mladých (vtedajších diskotékach).

1964

Prvé miesto na celoslovenskej prehliadke beatových skupín. Skupina už skladá pôvodné pesničky. Slovenské texty im píše Rudolf Skukálek, básnik, prekladateľ a toho času aj člen lektorskej skupiny v Slovenskom rozhlase. Práve on sprostredkúva kontakt skupiny na rozhlas a výsledkom je prvá nahrávka, inštrumentálna skladba Šálka čaju.

1965

Pavol Hammel skladá svoju prvú pesničku - Spievam si pieseň. Text píše Rudolf Skukálek. Spolupracovníkom skupiny Prúdy sa stáva Ján Masaryk, mladý básnik (mimochodom syn spisovateľky Márie Ďuríčkovej), po ktorého básňach Pavol Hammel čoraz častejšie siaha.

1967

Prúdy vystupujú v programe Večery pre dvoch mladých humoristov Lasicu a Satinského.
Zo skupiny odchádza bubeník František Machats a na jeho miesto nastupuje Peter Petro, bývalý člen legendárnych The Beatmen Deža Ursinyho (a ešte predtým skupiny Nautilus a Kabinet 112).
Vlado Kaššay privádza do skupiny klaviristu Mariána Vargu (1947), študenta kompozície na Bratislavskom konzervatóriu. Pôvodne mal iba aranžovať sláčiky do rozhlasovej nahrávky Massachusetts, ale napokon si v nahrávke zahrá na čelestu. Čoskoro dostáva ponuku stať sa riadnym členom Prúdov.
Mariána Vargu zaujme práca v beatovej skupine natoľko, že bez väčších prejavov ľútosti čoskoro opúšťa konzervatórium.
V okruhu okolo Prúdov sa objavuje začínajúci textár Boris Filan, Hammelov spolužiak z SVŠ-ky. Marián Varga zasa privádza svojho spolužiaka z konzervatória, mladého básnika a čerstvého laureáta ceny PEN-klubu, Kamila Peteraja.
V decembri sa v pražskej Lucerne koná 1. československý beatový festival. Z 28 skupín získava hlavnú cenu za Slovensko nová skupina Deža Ursinyho The Soulmen, Prúdom porota udeľuje cenu za najlepšie texty k vlastným pesničkám.

1968

Supraphon vydáva malú platňu, na ktorej Prúdom patrí celá jedna strana. Singel s pesničkou Poď so mnou vychádza v limitovanom náklade a dnes je zberateľskou raritou. Druhá SP obsahuje pesničky Tam v Massachusetts a Spievam si pieseň. Platňa sa stáva veľkým bestsellerom.
Ani úspech nezabráni Prúdom vo významnej personálnej zmene: zo skupiny odchádza Peter Petro. Nahrádza ho Ľubomír Dolinský, ďalší veterán bratislavskej beatovej scény, bývalý člen skupín Jolana a The Players. Čoskoro po jeho príchode Prúdy opúšťa veterán a zakladajúci člen Vlado Kaššay. Nahrádza ho študent hry na kontrabas na bratislavskom konzervatóriu, Fedor Frešo (narodený 1947 - basová gitara - predtým Nautilus, Blue Stars, Cabinet 112, Hot Seven, Black and White), ktorý prichádza ovenčený slávou z The Soulmen.
Ani Dolinského kariéra v Prúdoch netrvá dlho. Odchádza a na Frešov popud ho nahrádza ďalší študent bratislavského konzervatória - Vlado Mallý (narodený 1944 - bicie nástroje - predtým Hot Seven), ktorý s ním tvorili rytmiku už vtedy kultových The Soulmen.
V novom obsadení skupina realizuje nahrávky v rozhlase, rovnako ako nahrávku kolied do TV filmu Aleluja režiséra Ivana Húšťavu (okrem iného prearanžovanú skladbu Tichá noc, svätá noc)
V decembri sa v Prahe koná 2. československý beatový festival v Lucerne. Pesnička Čierna ruža získava titul skladba festivalu, ale v celkovom pohľade Prúdy nezažiarili. Jaromír Tůma v časopise Melodie (2/1969) napísal: "Bratislavské Prúdy sa celkom zbytočne usilujú o tvrdý beat, ktorý nekorešponduje s ich citlivými a kvalitnými vlastnými skladbami".
Jedným z dôvodov vlažného prijatia bol fakt, že celá beatová Praha sa zmietala v bluesovej horúčke a kto nemal pesničky postavené na dvanástkovej schéme, ten bol odpísaný. Preto zo slovenských skupín viac ako Prúdy zažiarili na festivale The Blues Five, ktorí mali blues nielen v názve. "Zbluesovanou" verziou beatlesovky A Day In Life ohromili publikum, ktoré nepoznalo túto verziu z podania skupiny Briana Augera. Druhým dôvodom bolo, že Prúdy vtedy boli pomerne zlou koncertnou skupinou so skvelými nahrávkami - na rozdiel od The Blue Effect, ktorí boli skvelou koncertnou skupinou s mizernými nahrávkami. Práve The Blue Effect získali hlavnú cenu festivalu, aj vďaka pesničke Sluneční hrob.
Na festivale vystupujú The Nice s Keithom Emersonom, čo podľa legendy inšpiruje Vargu k založeniu skupiny Collegium musicum.
Frešo: "Myslím, že Marián ich koncert snáď ani nesledoval, lebo spal v šatni. Potom ale vyšiel von a tvrdil, že čo to je za blbosť, keď organista pri hraní stojí."

1969

Vychádza album Zvonky zvoňte (Supraphon) s nahrávkami Čs. rozhlasu (hodnotenie v časopise Melodie: 3,8 hviezdičky). Po vydaní albumu prekvapivo odchádzajú Marián Varga, Fedor Frešo a Vlado Mallý.
Varga: "Poslednú kvapku k rozpadu dolial Jirka Černý, ktorý Prúdy zbožňoval a ktorý vtedy napísal, že dúfa, že z Hammondu sa nestane 'zlaté teľa kapely', čo hovädsky urazilo ostatných členov kapely, aj mňa, mal som pocit, že nejako čudne rozmýšľa..."
V lete Pavol Hammel s Fedorom Frešom a Vladom Mallým nahrávajú v štúdiu Čs. rozhlasu v Bratislave (na mieste dnešnej Moyzesovej siene) nový vysoko koncepčný album Pokoj vám pre vydavateľstvo Panton. Na jednej pesničke (Horiaci dom) sa pohostinsky podieľa Marián Varga. Ten však už svoju energiu venuje predovšetkým svojmu novému projektu - skupine s Dušanom Hájkom na bicie a pôvodne Fedorom Letňanom na basovú gitaru, z ktorej sa neskôr malo vykryštalizovať legendárne Collegium musicum.
Budúce Collegium musicum usilovne nacvičuje program, no niektorí jeho členovia si nájdu čas, aby koncertovali aj s Pavlom Hammelom. Skupina v obsadení Pavol Hammel (spev, gitara), Marián Varga (organ, klavír), Peter Saller (basová gitara) a Dušan Hájek (bicie nástroje) vystupuje s novým koncertným program Pokoj našim dušiam, ktorý čiastočne využíva repertoár z albumu Pokoj vám.
Vydanie platne Pokoj vám je z vyššej moci zrušené.
Na časovo bližšie neurčené "voľno" za účelom dokončenia štúdia na VŠE odchádza z Prúdov gitarista (a teraz vlastne basový gitarista) Peter Saller.
Vlado Mallý nahrádza Petra Mráza v Ursinyho The New Soulmen a neskôr v Provisoriu.
 
1970
Začiatkom roka Fedor Frešo nastupuje ako basový gitarista do Vargovho Collegia musica.
Do Prúdov prichádzajú noví hudobníci, predtým tvoriaci základ amatérskej skupiny Inside of Fire: František Griglák (1953 - gitara, organ), Peter Barica (basová gitara) a Milan Čačaný (bicie). V tomto obsadení skupina pokračuje v koncertovaní s využitím repertoáru z Pokoj vám. Čoskoro však vystriedajú Baricu a Čačaného basový gitarista Alexander Filo (1950) a bubeník Anton Kuruc (1953). V tomto obsadení Prúdy získavajú stále angažmán v Divadelnom štúdiu, konkrétne v Divadle na korze.
Peter Saller absolvuje VŠE, ale nepozdáva sa mu politické ovzdušie ranej normalizácie. Saller: "Najprv som si myslel, že Husák bude niečo ako nový János Kádar, ale čoskoro som pochopil, že to tak nie je, že sa tu bude, naopak, pritvrdzovať." Odchádza do Západného Nemecka s tanečnou skupinou a nadchádzajúce roky trávi hraním v baroch. Napokon sa v SRN uchytí ako počítačový programátor, ožení sa a ako príslušník nemeckej národnosti získava nemecké občianstvo.
Hammel letí s Marcelou Laiferovou do Rio de Janeira ako autor súťažnej piesne Malá letná hra. Predsedom poroty je Paul Simon. Pavol Hammel sa v Riu cíti ako doma, dokonca aj tak vyzerá.
Hammel: "Mňa si tam nikto veľmi nevšímal, vyzeral som ako domorodec. Dokonca na mňa stále hovorili po portugalsky. Ani som si tam nič nemohol začať s dievčatami. Leteli len na cudzincov..."
Kompiláciou rozhlasových nahrávok vzniká album Pavol Hammel a Prúdy (Panton) (Melodie - 3,6 hviezdičky) a niekoľko singlov.
V decembri sa Pavol Hammel prekvapivo zúčastňuje na 2. country a western festivalu v pražskej Lucerne. Miloš Skalka napísal do časopisu Melodie (3/1971): "Pavol Hammel ma trochu sklamal výberom repertoáru, očakával som neznáme a pre Prúdy nepoužiteľné piesne. Očarenie jeho rozprávkovo krehkými baladami je v tomto prípade už návratom k niečomu dobre známemu, pokojnému. Zvláštnu pozornosť si zaslúži Akýsi cudzinec, ale nielen tu mi, bohužiaľ, slovenčina bráni v plnom sústredení na náročný text."
Aj napriek svojmu pre Miloša Skalku nezrozumiteľnému cudziemu jazyku získava Pavol Hammel cenu za sólový výkon v pesničke Akýsi cudzinec.
V dňoch 21. a 22. decembra sa Hammel do Prahy vracia, tentoraz už s Prúdmi, aby vystúpil na koncerte "Praha Bratislava Beat Show". Okrem Prúdov zhliadlo pražské publikum slovenské skupiny Collegium musicum, Meditating Four a Gattch. Českú rockovú špičku zastupovali skupiny Flamengo, George and Beatovens, Saze a Ruchadze Band.

1971

Pavol Hammel obosiela hudobný festival v čílskom meste Viňa del Mar svojou pesničkou Lúčny dom. Tesne pred festivalom sa v československej tlači píše, že do Chile pocestuje Eva Pilarová s Karlom Svobodom; to Hammelovi pripadá čudné, pretože súťaž je anonymná a do uzávierky ešte chýba niekoľko dní. Napokon si však usporiadatelia vyberajú Lúčny dom.
Hammel: "Tak som sa tým pozvaním namaškrtil, že som ich požiadal, či by som nemohol prísť s celou skupinou. Odpovedali že áno, ale bez nároku   na honorár. Len za dopravu aparatúry nám zaplatili 5 200 dolárov. Za to by sme mali novú aparatúru."
Festival sa však stáva kameňom úrazu - bubeník Anton Kuruc odmieta vycestovať. Na jeho miesto prichádza nováčik Ľubomír Plai. Je členom Prúdov sotva štyri dni a hneď s Prúdmi vystupuje na americkom kontinente (pesnička Lúčny dom získava 6. miesto).
V apríli Pavol Hammel vystupuje na festivale v Mexiku. Porota vedená Quincym Jonesom udeľuje piesni Kráľ slnečných hodín 6. miesto. Pesničku zaradia aj na festivalový sampler.
Prúdy nahrávajú pre mexickú spoločnosť Apollo EP s anglickými verziami pesničiek Mama, Kráľ slnečných hodín, Medový máj, Šesť starcov.
Na 3. československom beatovom festivale v Prahe Prúdy nesmú chýbať.
Vzniká hudobné vydavateľstvo Opus. Aj napriek nečakanému odchodu Alexandra Fila tu Prúdy nahrávajú SP s pesničkami Medulienka a Poviem ti: pozri. Basovej gitary sa v štúdiu ujíma Fedor Frešo. Medulienka sa stáva veľkým hitom. Ani to však nezabráni Františkovi Griglákovi nasledovať hlas srdca a v lete prestúpiť do Collegia musica - akurát včas, aby sa zúčastnil na nahrávaní legendárneho dvojalbumu Konvergencie.
V ankete Zlatý slávik '71 sa Pavol Hammel dostáva na 7. miesto.

1972

Do Prúdov prichádza Jozef Farkaš (gitara), Ivan Belák (1954, basová gitara) a Peter Baran (violončelo), základ ďalšej skupiny mladých nadšených amatérov. Neskôr sa členom skupiny (na popud Petra Barana, ktorý je jeho spolužiakom z Konzervatória) stáva Ján Lauko (klávesové nástroje).
Lauko: "Môj úplne prvý koncert s Prúdmi bol šialeným zážitkom. Dostali sme pozvanie hrať v sofijskej opere. Leteli sme tam z Bratislavy. Paľo Hammel a Boris Filan boli kvôli niečomu v Prahe, takže leteli do Bulharska odtiaľ. Samozrejme, nedoleteli. Nervózne sme sedeli v zákulisí, na čele studený pot. V hľadisku sa to ligotalo šperkami, do tmy nedočkavo svietili dekolty dám a náprsenky pánov. Boli tam aj nejakí atašé v uniformách. Napokon sme sa dohodli, že spievať bude Ľubo (Plai), lebo hral v Prúdoch najdlhšie z nás a ako-tak poznal slová piesne Hermína. Prinajmenšom refrén. Pre istotu si ich pripravil na papieriku. Usporiadateľ tušil, že sa niečo deje, že je nás nejako málo. Nervózne nás vysotil na pódium. Publikum nespokojne mrmlalo. So smrťou v očiach sme začali hrať, ale Ľubovi uletel papierik, a tak sme celý repertoár hrali ako inštrumentálky. Publikum sa upokojilo, ale stále ešte čakalo, kedy už nastúpi spevák. Napokon, keď sme už nevedeli ako pokračovať, servilne sme ohlásili skladbu Sofia v daždi a spustili sme bluesovú improvizáciu v G-mole. To bol koniec koncertu. Paľo s Borisom prileteli až na druhý deň. Zdržali sa v Budapešti. Odvtedy nás už nikdy do Bulharska hrať nepozvali."
Popri týchto zahraničných úspechoch Prúdy nahrávajú viacero malých platní pre všetky tri hudobné vydavateľstvá: Panton, Opus aj Supraphon a v Pantone vydávajú album Som šťastný, keď ste šťastní.
Hammel vystupuje na festivale v Rio de Janeiru s pesničkou Som šťastný, keď ste šťastní.
V spolupráci s Mariánom Vargom, členmi Collegia musica a českým gitarovým mágom Radimom Hladíkom nahráva Pavol Hammel v Experimentálnom štúdiu čs. rozhlasu v Bratislave prelomový album Zelená pošta.
Varga: "K Zelenej pošte sa ešte dosť hrdo hlásim, je tam veľa skladieb, ktoré sa nedostali na Zvoňte, zvonky."

1973

Opus vydáva Prúdom EP Možno zajtra prídem k vám, Nepoviem ti dovidenia, Bábkar a Song o čiernej káve. Pesnička Nepoviem ti dovidenia sa stáva veľkým hitom.
Odchádza Ľubomír Plai a nahrádza ho Pavol Barna.
Skupina absolvuje letné turné po ZSSR s Collegiom musicom (Hammel, Farkaš, Belák, Lauko, Barna - bez Barana). Protekčnému dieťaťu Jánovi Laukovi udeľujú na Štátnom konzervatóriu výnimku a tak môže namiesto maturitnej skúšky pokojne vycestovať do krajiny sovietov. Maturitu si urobí až na jeseň.
Medzitým vychádza skupine nový album Šľahačková princezná (Melodie - 3,8 hviezdičky), ktorí niektorí kritici dodnes považujú za najlepší album Prúdov vôbec. Album dostáva titul Najlepšia platňa roku 1973.

1974

Premiéra stredometrážneho televízneho filmu Oblaky-modriny režiséra Dušana Trančíka s Pavlom Hammelom v jednej z hlavných úloh a s pesničkami Prúdov.
Zo skupiny odchádza Jozef Barna a prichádza Pavol Kozma, ktorý aj napriek svojmu veku (14 rokov) stihol byť jedným zo zakladajúcich členov Griglákovej skupiny Fermáta. Opus vydáva Pavlovi Hammelovi a Prúdom SP s pesničkami Počítam a Praj mi dobrú púť.
Uprostred leta Hammel svoju skupinu rozpúšťa a nastupuje na základnú vojenskú službu vo Vojenskom umeleckom súbore. Ivan Belák a Jozef Farkaš odchádzajú do Collegia musica. Odteraz Prúdy existujú ako štúdiová kapela s premenlivým obsadením.
Prakticky ilegálne, popri svojich vojenských povinnostiach, nahráva Hammel s kolektívom štúdiových muzikantov (z bývalých Prúdov tu figurujú Ján Lauko a Pavol Kozma, okrem nich je tu aj Laco Lučenič z Modusu) pre Opus album Hráč

1975

Album Hráč vychádza a je veľmi úspešný. Obsahuje niekoľko hitov, predovšetkým Učiteľka tanca a Mladosť.
Hammel obnovuje koncertné aktivity a spája sa s Jánom Lehotským a jeho skupinou Modus, ktorá sa pod "krycím názvom" Prúdy (v obsadení Ján Lehotský, Laco Lučenič, Cyril Zeleňák a Tomáš Rédey, neskôr Ladislav Severa) stáva jeho sprievodným telesom.
Na Bratislavskej lýre '75 sa Hammel zúčastňuje so skladbou Rok 2000 (ktorá sa objavuje aj na festivalovom sampleri).

1976

Hammel s Vargom a Hladíkom vydávajú v Opuse album Na II. programe sna. Má to byť akési pokračovanie Zelenej pošty a je veľmi vrelo prijaté. Časopis Mladý svět udeľuje albumu Na II. programe sna cenu Biela vrana za hudobný počin roka.
Pavol Hammel a skupina Modus (pod zavedenou značkou Prúdy) vydáva v Opuse tri SP: Zázračný orchester a Na rokoch nezáleží, Stále je láska a 3375 a Keď som chodil do hudobnej školy a Až spadne posledná opona. Okrem toho nahrávajú pesničky pre rozhlas a televíziu, no tie zatiaľ čakajú na vydanie na hudobnom nosiči.
Dňa 25. augusta spevák uniká pred istou smrťou, keď po spoločensky prebdetej noci v Prahe zaspí a na poslednú chvíľu zmešká dopoludňajší let do Bratislavy. Pilot lietadla Il-18 sa po vážnej poruche pokúsi pristáť na hladine jazera Zlaté Piesky v Bratislave. Katastrofu nik z cestujúcich ani posádky neprežije. Pavol Hammel, ktorý je na listine pasažierov, tak nechtiac spôsobí šok a chvíle úzkosti svojim najbližším, aby pár hodín nato, nič netušiaci, priletel do Bratislavy nasledujúcim lietadlom.
Zvyšok roka strávi Pavol Hammel sporadickým koncertovaním s Prúdmi, ktorých jadro tvoria Lehotský, Lučenič a Zeleňák.

1977

Hammel a Prúdy vydáva v Opuse singel Detský plač a Pieseň o stratenej vianočnej rozprávke, ktorý je predzvesťou nového albumu.
Album Na II. programe sna získava Cenu Melodie 1977. V odôvodnení sa píše, že cenu získal album, "... ktorý k prevedeniu pôvodného, koncepčne zjednoteného hudobného a textového materiálu programovo spojil tvorivý potenciál štyroch vhranených osobností českej a slovenskej populárnej hudby - Pavla Hammela, Mariána Vargu, Radima Hladíka a Kamila Peteraja - a pozitívne zasiahol do vývoja domácej rockovej pesničky:"

1978

Pre album Stretnutie s tichom sa v štúdiu s Hammelom a Jánom Laukom schádza kompletná zostava skupiny Fermáta: František Griglák, Anton Jaro, Cyril Zelenák, Tomáš Berka plus prizvaní hostia, vrátane jazzmana Dušana Húščavu.
Muzikál Cyrano z predmestia skladateľov Pavla Hammela a Mariána Vargu a textárov Kamila Peteraja a Jána Štrassera, podľa libreta Alty Vášovej, uvedený na bratislavskej Novej scéne v réžii Ivana Krajíčka, sa stáva kultúrnou udalosťou roka. Opus vydáva album Cyrano z predmestia zachytávajúci originálne spevácke obsadenie z divadla (Jozef Benedik, Katarína Magálová, Jana Jakubcová, Ivan Danko). V úlohe sprievodnej skupiny sa stretneme s Hammelom, Vargom, Griglákom, Belákom, Lučeničom, Vladom Oláhom a Petrom Szapu.

1979
Pavol Hammel vydáva pri príležitosti Medzinárodného roku detí album Vrabec Vševed. Šesť nových pesničiek tandemu Hammel-Peteraj, ktoré Hammel nahral s excelentnou sprievodnou kapelou (Marián Varga, basový gitarista Pavel Daněk, klávesista Jaroslav Filip, bubeník Cyril Zelenák a v jednej pesničke dokonca Dežo Ursiny na gitaru), doplnili "detské" pesničky staršieho dátumu. Na obale albumu sa okrem loga vydavateľstva Opus nachádza i symbol UNICEFu.
"Spriaznená" skupina Collegium musicum vydáva v Opuse album On a ona za aktívnej autorskej, speváckej a muzikantskej spolupráce Pavla Hammela.
Varga: "Vyšlo to ako Collegium musicum, no ja som bol v takom stave, že som musel zavolať Hammela a celá kapela bola na mňa nasratá, že Hammel robí pre nás album."

1980

Album Faust a margaréty.

1981

Album Čas malín.
Pavol Hammel sa ako spevák zúčastňuje na nahrávaní dvojalbumu Mariána Vargu a skupiny Collegium musicum Divergencie a Pop-Scop skupiny Burčiak.

1982

Pavol Hammel sa pripravuje na nahrávanie spoločného albumu s maďarskou skupinou Locomotiv GT, ale tento sľubný projekt je v zárodku zrušený pre nesúhlas nahrávacej firmy, s ktorou majú LGT exkluzívnu zmluvu.
Na jar šesťtýždňové turné Pavla Hammela so skupinou Fermáta (František Griglák - gitara, Fedor Frešo - basová gitara, Tomáš Berka a Juraj Bartovič - klávesové nástroje, Roman Chovanec - bicie nástroje).
Po návrate prvý reunion skupiny Prúdy s členmi z rôznych období histórie skupiny (Pavol Hammel, Marián Varga, František Griglák, Fedor Frešo, Pavol Kozma) a koncertný program Prúdy 1966-2000 v bratislavskom Štúdiu S.

1983

Album Dnes už viem.

1984

Album Divadielka v tráve.
V bratislavskom Štúdiu S premiéra komorného programu Dnes už viem. Pavol Hammel (gitara, harmonika, spev) s Jánom Laukom (klavír, syntetizátor, akordeón) a Martinom Karvašom (syntetizátor, hoboj) hrajú v nových aranžmánoch najúspešnejšie pesničky zo spevákovej dvadsaťročnej kariéry. Koncertný program zožína úspech po celom Slovensku a je žiadaný po celé nasledujúce dva roky. V priebehu času sa na mieste Martina Karvaša postupne vystriedajú Svaťo Juřík (syntetizátor) a František Griglák (syntetizátor, gitara).
Lauko: "To bol veľmi dobrý program. Aj sa nám dobre hralo, aj ľudia dobre reagovali. Precestovali sme Slovensko, a keď sme sa raz ocitli v jednom mestečku a zistili sme, že sme tu s týmto programom už po tretí raz, Pali to stopol."

1985

Album Čierna ovca, biela vrana.

1986

Pavol Hammel hosťuje s dvomi pesničkami na albume skupiny Modus Vlaky s rokmi.

1987

Album Verejná lyrika.

1988

Koncertný program Skús to ešte raz s kapelou Prúdy v obsadení Ján Lauko (klávesové nástroje), Andrej Šeban (gitara), Anton Jaro (basová gitara), Jaroslav Rozsíval (bicie nástroje), Svaťo Juřík (klávesové nástroje) a s hosťujúcim Mariánom Vargom.
 
1989
Hammel a Varga, v spolupráci s Kamilom Peterajom, vydávajú album Všetko je inak.

1990

Pavol Hammel a Prúdy (Hammel, Varga, Griglák, Frešo, Zeleňák) s úspechom vystupujú na sérii koncertov Comeback v Prahe, Brne a Bratislave, na ktorej vystupujú aj skupiny Olympic, George and Beatovens, Synkopy 61 a ďalšie.

1992

Ďalšia vysoko úspešná séria koncertov skupiny Prúdy v rámci série Comeback II.
Pavol Hammel koncertuje po Slovensku so skupinou Prúdy v obsadení Fedor Frešo (basová gitara), Martin Karvaš (klávesové nástroje), Juraj Kupec (gitara), Igor Skovay (bicie nástroje), s hosťom Mariánom Vargom (syntetizátory), ktorý má v programe aj samostatný štvrťhodinový inštrumentálny blok.
V OPUSe vychádza výberové CD Spievam si pieseň, prvý kompaktný disk Pavla Hammela.

1993

Hammel s Vargom a Hladíkom vydávajú album a CD Labutie piesne (Monitor). Hammel s Vargom a Hladíkom vydávajú album a CD Labutie piesne (Monitor), kde po prvý krát spolupracuje s producentom Pavlom Daněkom.

1995

Pavol Hammel a skupina Prúdy nahráva koncertný album Unplugged. V rámci vianočných sviatkov vysiela STV záznam z tohto koncertu. Album získava výročnú cenu ZAI za najlepší album roka.

1997

Album Život je...
V predvečer 17. novembra Pavol Hammel vystupuje na študentskom zhromaždení v Bratislave k 8. výročiu nežnej revolúcie. Za srdečných ovácií spieva, sprevádzajúc sa na gitare, pesničky Zvoňte zvonky (s aktuálnymi textovými úpravami) a Mladosť.

1998

2. marca 1998 udeľuje na bratislavskej Novej scéne svoje výročné ceny ZAI (Zväz autorov a interpretov). Cenu za text roka získava Boris Filan, a to za text k pesničke Pavla Hammela albumu  ŽIVOT JE...  Inštrumentalistom roka sa stáva Hammelov bubeník Marcel Buntaj...
Pavol Hammel úspešne (aj keď pomerne sporadicky) koncertuje po Slovensku a nadychuje sa k oslavám svojich neuveriteľných päťdesiatin.
Nitrianske vydavateľstvo M´Art Print vydáva ojedinelú bibliofíliu, knihu textov Borisa  Filana a Kamila Peteraja k piesňam Pavla Hammela, s názvom Stretnutie s tichom. O ich výtvarný sprievod sa postarali svojimi grafickými listami výtvarníci Igor Benca, Karol Felix a František Horniak.
Vo vydavateľstve Sony Music/ Bonton vychádza na CD predtým nevydaný album z konca šesťdesiatych rokov Pokoj vám.
V decembri Hammel vyráža na turné s obnovenými Prúdmi vo "ťažkotonážnom" obsadení: Pavol Hammel (spev, gitara), Marián Varga (klávesové nástroje), František Griglák (gitary), Fedor Frešo (basová gitara), Cyril Zeleňák (bicie nástroje) a Peter Preložník (klávesové nástroje). 
Peter Preložník: V roku 1998 som sa stal členom skupiny Prúdy, bol to projekt Unplugged, kde okrem Paľa Hammela, Juraja Buriana, Martina Gašpara a Marcela Buntaja hrával aj celý sláčikový orchester. Veľmi rád na toto zoskupenie spomínam, Paľove staré skladby boli dobre zaranžované a celé to bolo presne o tej lyrike, o ktorej hovoria aj texty týchto pesničiek. O rok neskôr Paľo prišiel s projektom obnovy starých, tzv. "legendárnych" Prúdov, čiže zostavy Pavol Hammel, Marián Varga, František Griglák, Fedor Frešo, Cyril Zeleňák. Ja som mal hrať druhé klávesy. Trocha som mal obavu ako to dopadne, ale bolo to fajn, bolo dosť srandy, úlohy v rámci klávesov sme si s Mariánom rozdelili a v kritických momentoch sme si vzájomne pomáhali. Táto zostava nahrala CD Prúdy 1999. 
Hneď prvý koncert v natrieskanom košickom Jumbo centre je fenomenálnym úspechom a takisto skúškou užitočnosti elektronickej pošty.
K skladbe Ľalia poľná totiž skupina Prúdy používa zmiešaný spevácky zbor z poloplaybacku na kompaktom disku.
Hammel (pre SME): "CD som jednoducho zabudol doma v prehrávači. Bol som však šokovaný, ako rýchlo sa celá vec vyriešila. Zvukár Ivan Minárik dal poslať skladbu z Bratislavy... a o necelú hodinu som už mal v rukách napálené CD."

1999

V apríli Pavol Hammel so skupinou Prúdy koncertuje po Slovensku a taktiež absolvuje krátke turné po Českej republike. Je to jeho prvá séria koncertov v Čechách po dlhých rokoch, a úspech je tomu úmerný. Na všetkých zastávkach turné víta nadšené publikum Prúdy nadšene, ako starých priateľov. Na úspechu nič nezmenil ani fakt, že Cyril Zeleňák sa pre svoje iné pracovné záväzky českého turné nezúčastňuje a nahrádza ho Martin Valihora.
Po českom turné sa skupina zatvára v nahrávacom štúdiu a začína nahrávať nový album. Okrem stálej zostavy Prúdov (Hammel, Varga, Griglák, Frešo, Preložník, Valihora) sa na nahrávkach zúčastňujú aj Juraj Burian, Martin Gašpar, Oskar Rózsa a ďalší. Album vychádza koncom septembra pod názvom Prúdy 1999 a je poslucháčmi aj kritikou vrelo prijatý.

Pavol Hammel s Petrom Preložníkom nahrávajú sériu skladieb na texty Jána Štrassera k "parapsychologickému" seriálu STV Čudná šou.

V Dome kultúry Ružinov sa koná premiéra muzikálu Cyrano z predmestia. Nová verzia je výrazne aktualizovaná a objavuje sa v nej aj motív drogovej závislosti, v súlade s pôvodnými zámermi tvorcov. Prijatie inscenácie je nejednoznačné: pamätníci pôvodného predstavenia sú zväčša nespokojní, zatiaľ čo publikum novej generácie, ktorá v roku 1978 ešte ani nebola na svete, je nadšené. Medzi nespokojných patrí aj Marián Varga, čo vyústi do názorovej polemiky s Pavlom Hammelom na stránkach tlače.
František Griglák a Fedor Frešo s Petrom Preložníkom a Martinom Valihorom obnovujú skupinu Fermata a vydávajú nový album, nazvaný X. Kritici aj poslucháči sa zhodujú v tom, že ide o pravdepodobne najlepší album skupiny Fermáta.
Séria tradičných predvianočných koncertov Pavla Hammela a legendárnych Prúdov (s Valihorom namiesto Zeleňáka) sa končí 6. decembra na bratislavskej Novej scéne.

2000

Pavol Hammel sa venuje predovšetkým svojmu občianskemu povolaniu koncertného promotéra a sporadicky vystupuje sám alebo so skupinou Prúdy. Po odchode Martina Valihoru študovať do USA na známu hudobnú školu Berklee hrajú na bicie striedavo Hammelov spoluhráč z "unpluggedového" obdobia Marcel Buntaj a Milan Ruček.

2001

Koncom leta vychádzajú štvorzväzkové
Piesne
- súborné notové vydanie Hammelových pesničiek (aj tých, čo zložili iní autori ako Varga, Griglák, Lauko, Karvaš atď.). V rámci krstu Hammel odohrá akustický koncert s Jurajom Burianom, ktorý sa vzápätí objaví na albume Piesne - Live. Nasleduje jesenné slovenské miniturné dua Hammel & Burian.
Súbežne Pavol Hammel pracuje na piesňach k televíznemu muzikálu Reny, ktorý režisér Patrik Lančarič pripravuje pre košické televízne štúdio. Nové Hammelove piesne aranžuje Roman Ferianc zo skupiny This Is Kevin, ktorá sa venuje elektronickej tanečnej hudbe. Dá sa to chápať ako istý náznak nového smerovania Hammelovej hudby? Spojenectvo s producentmi a aranžérmi o generáciu mladšími sa doteraz vyplatilo Tomovi Jonesovi, Herbiemu Hancockovi i Davidovi Bowiemu. Že by podobným smerom hľadel aj Pavol Hammel?
Nový album pre label Sony Music Bonton je v štádiu príprav a na verejnosť zatiaľ presiakli len sporé informácie, že to údajne bude čosi úplne nové a odlišné. Tak nám ostáva len tešiť sa na rok 2002, keď dlho očakávaná novinka vyjde.

2002
Vychádza album „Starí kamoši“,na ktorom  Hammel spolupracoval so 4 producentami.Obnovil tiež spoluprácu s gitaristom Jurajom Kupcom aj ako s autorom 2 piesní.Pesničky nahrávali Juraj Tatár,Martin Gašpar,Igor Skovay,Bratislavský komorný orchester sdirigentom Antonom Popovičom a Roman Ferianc /This is Kevin/ v štúdiách EBONY,Solid studio,a v Slovenskom rozhlase .Z titulnej piesne bol vyrobený videoklip, ktorý režírovala Katka Ďurovičová. Druhý videoklip je živý záznam z televízneho prenosu pri príležitosti odovzdávania hudobných cien“Aurel 2002“ veľmi úspešného duetu „Mávam“ s Darou Rolins.

2003
V reedícii vychádza možno najlepší Hammelov album „Šľahačková princezná“, na ktorej je aj bonus „Biely bocian 20023“ v duete s Robom Pappom. Hammel absolvuje aj turné so skupinou United Stifflers v obsadení Jozef Engerer – gitara, a americkí hudobníci Greg Delcore-basová gitera, Marc Delcore-klávesové nástroje (koncertoval aj s Britney Spears) a JohanSvensson-bicie.

2004
Hammel so skupinou Prúdy sa zúčastnil aj na festivale Klikfest – Nové Zámky, v Trutnove  na 17.lete Východočeského Woodstoku, s Jurajom Burianom hral  na festivale v moravskej Strážnici a na Lodenici v Piešťanoch. V prvej polovici roku začína nahrávať nové CD – „Kreditka srdca“. Ide o pripomenutie si jeho niektorých najkrajších pesničiek, ktoré zostali menej povšimnuté širokým publikom. Na nových aranžmánoch a zaujímavých úpravách sa podielal koncertný klavirista a zároveň jazzový hudobník Miki Skuta, ktorý nahral aj všetky hudobné nástroje. Na albume sú aj štyri nové piesne na texty Borisa Filana a Kamila Peteraja.
V októbri Hammel vystupoval pre krajanov v Los AngelesChicagu.Z mimohudobných aktivít je zaujímavá jeho výtvarná činnosť.17.marca sa ukutočnil charitatívny aukčný koncert obrazov, z ktorého výťažok išiel v prospech nadácie Výskum rakoviny.

2005
V marci HammelBurianom koncertuje pre krajanov v Londýne. Okrem toho má turné s atypickou zostavou – Miki Skuta-klávesy, Rado Tariška–saxofón, Martin Gašpar-kontrabas, Marcel Buntaj-bicie. V mesiacoch máj-jún vystavuje svoje abstraktné akryl-olejové maľby (spolu s fotografiami Kamila Peteraja) v Slovenskom banskom múzeu v galérii Jozefa KolláraBanskešj Štiavnici a v júly prezentuje tú istú výstavu v mestskej galérii Holičského zámku. Trvalú výstavu má aj v priestoroch hotela Hradná brána v Bratislave-Devíne.

2006
V marci P. Hammel v Londýne - marcová MDŽ párty pre Čechov a Slovákov. Následne pokrstil duetový album muzikanta a fotografa Petra Nagya s príznačným názvom Duety v bratislavskom Kenvelo Fashion Café. Krstilo sa tradične - šampanským. Potom pokrstil nový román Táne Keleovej-Vasilkovej: Kvety pre Lauru.
V máji otvorenie výstavy v priestoroch Galérie Jozefa Kollára dvoch spoluautorov, známych osobností slovenského kultúrneho života: K. Peteraja - Alastrová lady a P. Hammela - Krvné obrazy.
V júny Paľo Hammel natáčal live DVD. Koncert sa konal v divadle Aréna a bol rozdelený na dve časti. Prvá sa odohrávala v príšernom teple v divadle Aréna (reflektory namierené do hľadiska rozohriali hľadisko dávno pred koncertom) a druhá sa odohrávala po deviatej na druhom pódiu pred divadlom.

2007
Vo februári vystúpil Pavol Hammel v rámci záverečného koncertu zo série koncertov a filmových predstavení, ktoré doprevádzali výstavu "Papež kouřil trávu" v Divadle 29, Pardubice, ktorá zachytáva alternatívnu kultúru 60.rokov. Na výstave bolo okolo tisíc diel grafiky POP-ARTu, LP platní, plagátov, sérií fotografií, článkov.... od San Franciska cez západnú Európu až po Československo. Koncert Hladík - Hammel, bol dohodnutý až v priebehu výstavy, celé vystúpenie bolo improvizované a zachytávalo prierez Hammelovou tvorbou od Zelenej pošty až po posledné obdobie.



 
 
            © ARS NOVA spol. s r.o., Design & Programming: TRIAD, s.r.o. 2005.